Dozrel čas, aby som sa verejne vyjadril na túto tému. Čo ma k tomu oprávňuje? Snáď to, že som pracoval ako lekár 38 rokov. Mám atestáciu z internej medicíny a zo všeobecného lekárstva. Absolvoval som rôzne kurzy homeopatie, ako aj nadstavbové semináre. Ako homeopat aktívne pôsobím 25 rokov a za ten čas ma navštívilo niekoľko tisíc pacientov.
Pri mojich osobných prekážkach som opakovane prechádzal plačlivým údolím tzv. „ Údolím smrti .“ A moja osobná skúsenosť hovorí, že v tomto údolí sa môžeš odovzdať do náručia Ježiša Krista a on ťa prevedie. V čase, keď som bol na dne, sa mi dal Pán poznať a povedal mi: „Čo beháš, ty hlupák, veď čo hľadáš, nehľadaj vo svete, ale hľadaj to doma. Veď to, čo hľadáš, je láska a pokoj a to je milosť odo mňa.“ Ak ťa tvoj Pán nazve hlupákom, tak to s pokorou príjmeš a hlavne sa zmeníš. Zrazu začneš všetko inak chápať a rozumieť. Začneš osobne poznávať svojho Boha a po veľa rokoch pochopíš, že Boh ťa tak miluje, že by ťa nikdy nenazval hlupákom. Veď už vieš, že múdrosť je žiť s Bohom a teda opak múdrosti je hlúposť. Teda význam oslovenia je, nebehaj v tme, obráť sa ku mne a ja ťa povediem.
V tom údolí mi ostala manželka a neskôr aj jediný syn. Po strate manželky som si povedal: „Posledné tri roky prežité spolu boli veľmi ťažké, ale zároveň veľmi krásne. Pán mi zobral to najvzácnejšie, čo som mal, ale dal mi oveľa viac. Dal mi seba, živého Boha.“
Stratu syna som znášal oveľa ľahšie. Pán mi dal veľmi veľa vecí pochopiť a podopieral ma. Oveľa ťažšie som znášal, že som čakal pomoc od rodiny, ale s dcérkou sme ostali sami a celá rodina sa nám obrátila chrbtom. Nech ich Pán požehnáva.
Prešiel som vývojom na duchovnej ceste, hodne som blúdil, ale Pán ma poznal a vyvolil si ma za svoj nástroj a neskoršie za svojho sluhu. Veď v našej cirkvi sme všetci sluhovia nášho Pána.
Katolícka cirkev vydala verejné stanovisko k homeopatii
ECAV píše proti homeopatii veľa a zbor biskupov do dnešného dňa sa k tomu nevyjadril. To znamená, že súhlasí, čo sa publikuje v našich novinách, brožúrkach a knihách. Ak sa spýtali kňazi v diskusii svojho biskupa na jeho stanovisko, tak im povedal, že jeho manželka bola za homeopatom, ktorý jej dal nejaké guličky. Ak ich doma zobrala, okamžite ju rozbolela hlava, a preto je každému jasné, že na ňu pôsobil diabol. Tu môžem len povedať, že ľudská hlúposť sa nedá liečiť. Po tieto dni si pripomíname výročie otvorenie Slovenského gymnázia EV.A.V. v Revúcej. Jeho zakladatelia boli naši národovci a vzdelanci. Garantom školy bol prof. Holuby, ktorý bol zároveň aj homeopat a liečil ľudí aj zo širokého okolia. V tom čase to nikto nedémonizoval.
Pôsobenie homeopatie.
- Homeopatia účinkuje ako placebo efekt. /A liečime zvieratá a tiež batoľatá./
- Pôsobia démonské sily.
Teraz sa vyjadrím k doleuvedenému článku.
[14.02.2008]
BISKUP MONS. FRANTIŠEK TONDRA reaguje na príspevok o homeopatii, aby z hľadiska morálnej teológie ozrejmil viaceré skutočnosti, ktoré priamo i nepriamo súvisia s výrobou a užívaním homeopatík
Po uverejnení príspevku PhDr. Evy Orbanovej, PhD., ktorý bol odpoveďou čitateľovi, dostal som viac listov a e-mailov s otázkou, ako je to vlastne s homeopatiou, a prečo sú rozdielne názory na túto vec aj na pôde Cirkvi. Keďže je to veľmi diskutovaná záležitosť aj medzi kňazmi i v Božom ľude, považujem si za povinnosť znova sa k tejto veci vyjadriť, nie za Konferenciu biskupov Slovenska, iba za svoju osobu ako učiteľa morálnej teológie.
Katolícka morálka odsudzuje veštenie a čarovanie ako veľké previnenie proti úcte, ktorá patrí jedine Bohu. Čo je to však veštenie a čarovanie? Autori morálnej teológie hovoria, že veštenie je úsilie poznať nejaké veci, ktoré sa normálnym poznávacím procesom nedajú poznať. Ide o veci minulé, prítomné i budúce. Čarovanie je zasa snaha dosiahnuť nejaký vonkajší efekt nie bežnými prirodzenými silami. Kto alebo čo tu teda môže účinkovať? Samozrejme, Boh, ktorý môže vykonať zázraky aj ináč, ako sú prirodzené pochody. Potom je tu diabol, ktorý tiež má istú, ale obmedzenú moc. Okrem Boha a diabla poznáme ešte duchovné bytosti anjelov a ľudskú dušu. Iné duchovné bytosti teológia nepozná. A prírodné vedy tým menej.
Pri veštení a čarovaní môže niekto priamo prosiť zlého ducha o pomoc alebo aspoň v úmysle počítať s jeho pomocou. Vtedy je to jeden z najťažších hriechov, lebo sa klania diablovi. Nie vždy však je to priame vzývanie alebo očakávanie pomoci od zlého ducha. Konajúci na neho nemyslí, ale robí čosi, čo nie je v zhode s prírodnými procesmi a bežnou ľudskou činnosťou, aby dosiahol očakávaný efekt. Z objektívneho pohľadu je to nerozumnosť, lebo to nemá ani prírodovedecké, ani teologické vysvetlenie. Konajúci tu však počíta s nejakými neznámymi, tajomnými, vesmírnymi a čo ja viem akými ešte duchovnými silami. Tie ani prírodoveda, ani teológia neuznáva. Je to nedostatok opravdivej viery v Boha, nedostatok dôvery, nádeje v Božiu prozreteľnosť. Aj on sa prehrešuje a v prípade uvedomelej a veľkej dôvery v tieto tajomné sily sa prehrešuje aj ťažko. Mágovia alebo veria v tieto sily, alebo len klamú ľudí zo zištných dôvodov. Tí sa iste ťažko prehrešujú.
„Pretrepávanie“ homeopatických liekov môžeme uznať za mágovské praktiky. Z vyššie povedaného to neobstojí ani zo strany vedy, ani teológie. Hmota nemôže na seba viazať nejakú duchovnú informáciu. To vylučuje aj prírodoveda, aj teológia. Čo je to teda? Radikálni odporcovia homeopatie argumentujú tým, že aj svätená voda (lepšie požehnaná voda) nesie nejakú duchovnú informáciu. Že sa to viaže na molekuly. To nie je pravda. Požehnaná voda je požehnaním vybratá z obecného užívania a svoj účel plní iba vtedy, keď sa s vierou používa tam, kde sa má použiť. Kostol je konsekrovaný, to je vyššia forma požehnania, ale keď sa zbúra, jeho materiál sa môže použiť na hociktorú inú stavbu.
Keď teda neuznávame, že by homeopatické lieky mohli byť nositeľmi nejakého počarovania, dostávame sa k odpovedi na otázku, či sa môžu užívať. Aby sme to mali uľahčené, použijem prirovnanie. Predstavme si, že máme jedlo pripravené na stole a príde nejaký mág a to jedlo nám svojimi zaklínadlami „počaruje“. Budeme to jedlo jesť, alebo ho vyhodíme? Keby sme ho vyhodili, Boh by sa nás opýtal: To máš len toľkú vieru? Mág je pre teba mocnejší ako ja? Kde je tvoja dôvera vo mňa? Ľudia slabšej viery a aj slabšej psychiky by to jedlo naozaj nejedli. Zľakli by sa. To sú kandidáti na prijatie všelijakých každodenných poverčivých rituálov, len aby sa im niečo zlé neprihodilo. A keby sme ich presvedčili, aby „počarované“ jedlo predsa zjedli, a potom by sa im mimochodom niečo zlé prihodilo, nikdy viac ich nepresvedčíme, že to nebolo následkom toho jedla.
Ešte výslovnejšie nám o tom hovorí sv. Pavol v Prvom liste Korinťanom. Svätý Pavol tam rieši otázku, či možno jesť mäso obetované modlám, ktoré sa potom verejne predávalo: „O jedení mäsa obetovaného modlám teda vieme, že na svete niet nijakej modly a nijakého boha, iba Jeden… Lenže nie všetci majú poznanie. Niektorí sú ešte teraz takí zvyknutí na modly, že jedia mäso, akoby bolo naozaj obetované modlám, a ich svedomie sa poškvrňuje, lebo je slabé. Ale jedlo nás nepriblíži k Bohu: ani keď nejeme, nič nestratíme, ani keď jeme, nič nezískame. Len si dajte pozor, aby táto vaša sloboda nebola na pohoršenie slabým“ (1 Kor 8, 4 – 9).
Mágovia sú majstri na psychické manipulovanie s ľuďmi. Samozrejme, mágovia, aj tí čo „pretrepávajú“ lieky s úmyslom vložiť do nich nejakú duchovnú silu, sa ťažko prehrešujú. Ich užívanie však odporúčam podrobiť len medicínskej kritike. Od užívateľov sa však vyžaduje, aby liek prijímali len ako medicínsky prostriedok, a nie ako čosi, čo má aj duchovnú informáciu. Potom by sa už prehrešili.
V roku 1996 sa uskutočnil dialóg medzi KBS a predstaviteľmi Slovenskej homeopatickej spoločnosti. Tí uisťovali, že nijaké praktiky, ako je pretrepávanie, sa pri výrobe ich liekov nekonajú.
Následne KBS 5. júla 1996 v Nitre odsúhlasila vyhlásenie, ktoré pripravila Rada KBS pre vedu, vzdelanie, kultúru a univerzity. Vyhlásenie hovorí, že problém homeopatie patrí na pôdu odborných, to znamená medicínskych fór.
MONS. FRANTIŠEK TONDRA,
spišský biskup [14.02.2008]
Dovoľte , aby som sa k tomuto vyjadril s úctou a pokorou k pisateľovi.
Požehnaná voda je požehnaním vybratá z obecného užívania a svoj účel plní iba vtedy, keď sa s vierou používa tam, kde sa má použiť.
Ja už roky používam požehnanú vodu. Dávam ju pacientom pri najťažších ochoreniach ako napr. rakovina, roztrúsená skleróza a po prevedení exorcizmu. Požehnanú vodu som začal podávať pacientom bez ich vedomia. Na moje prekvapenie, začali mi ľudia telefonovať, čo som im to dal za kvapky. Ak ich použijú, majú rôzne ťažkosti. A tak som pochopil, že ľudia, na ktorých útočí démon po vypití požehnanej vody udávajú rôzne ťažkosti. A tak teraz k požehnanej vode pristupujem s úctou a pokorou a dávam ju vždy s vedomím pacienta, ako podporný liek na urýchlenie procesu uzdravovania, resp. aby vedel rozpoznať, že opäť ide o útok démona.
Pacient a klasický lekár nevie rozlíšiť, či ide o depresiu alebo o pôsobenie démona. V medzinárodnej klasifikácii chorôb sa nachádza diagnóza F44.3 /Poruchy typu tranzu a posadnutia. Zahŕňa len stavy tranzu, ktoré sú nedobrovoľné a nechcené, okrem náboženských alebo kultúrne akceptovaných situácií. / A tu je koreň veci a vedeckosti. Diabol neexistuje a ani neexistoval. Je to len výsledkom ľudskej fantázie u primitívnych ľudí.
DÉMON
- Starý zákon nemá veľký záujem a tento predmet a statí, ktoré sa ho týkajú, je málo.
- Evanjeliá
V NZ o ňom nachádzame veľa zmienok. Je to duchovná bytosť, nepriateľská voči Bohu a človeku. Belzebul je ich „knieža“. Človek, v ktorom je démon, je vlastne jeho vyslancom. To stojí v pozadí obvinenia, že Ježiš je „posadnutý“. /J 7,20 a 10,20/ Ježiš je opakovane pokúšaný diablom a vyháňa diablov z ľudí a zvierat. Ale vedecky je to proste jemne povedané omyl. Ježiš, aj keď je Boh, sa musel mýliť. A tu je jeden blud väčší ako druhý.
„Pretrepávanie“ homeopatických liekov môžeme uznať za mágovské praktiky
Pretrepávanie „ môžeme uznať za mágovské praktiky“. Teda, ak analytik pretrepáva vzorku, vlastne praktikuje mágiu. Keď si naši predkovia doma vyrábali maslo, vykonávali mágiu. Zo smotany vzniklo „ mútením“, t.j. pretrepávaním v geletke maslo. Ale toto je už naozaj veľmi jednoduché myslenie.
Samozrejme, mágovia, aj tí čo „pretrepávajú“ lieky s úmyslom vložiť do nich nejakú duchovnú silu, sa ťažko prehrešujú.
Bol som na exkurzii vo Viedni vo firme Pfizer na výrobu homeopatických liekov. Homeopatické lieky sa v drvivej väčšine vyrábali v bubnoch strojovo. Ale ako môže stroj prenášať duchovnú silu? V malom množstve ich vyrábali ženy tým spôsobom, že do fľašky s tekutinou pridali homeopatický liek a túto fľašku buchli 7x o podložku. Podložku som dôkladne prezrel, bol to obyčajný korok. Som si istý, že tieto pracovníčky nemali žiadny čierny úmysel.
Skôr ako pretrepávanie tu musia teda pôsobiť nejaké sily, ktoré nevieme vedecky dokázať. Ak sa zhodneme na silách, ktoré nepoznáme, najednoduchšie vysvetlenie je magické, a keď to potvrdia učenci /v minulosti farizeji a zákonníci/, tak je to pravda.
Ľahko je niečo spochybniť, napadnúť, démonizovať, atď., ale ťažšie je povedať pravdu. O Pravde môžeme povedať len to, že Pravda je len jedna a tú vie len Pán. My vieme len časť pravdy, ktorá vychádza z nášho poznania a skúseností. Ja teda napíšem moje skúsenosti a môj uhol poznania.
Duch ruach dáva veci do pohybu. Ak niečomu nerozumieme, je to dielo náhody, resp. zla…. Slovo Poznanie v hebrejčine neznamená poznanie intelektuálne, ale skôr skúsenosť.
Nástroj, či predlžená ruka, je niekto, kto vo všetkom vykoná vôľu svojho pána. Služobník je niekto, cez ktorého koná sám Hospodin. Služobník musí byť však vyzbrojený. V Izaiášovej dobe dostal meč, palcát, prilbu…Tento služobník miesto toho dostáva Ducha. Načo táto výzbroj odkazuje?
Hneď na začiatku Biblie v správe o stvorení čítame, že Duch nad vodami rozkmitá /tak je to doslova v hebrejskom znení/ alebo uvádza do pohybu všetko stvorenie, tým ho naplňuje životom.
Pri opakovanom čítaní som pochopil, že ide aj o princíp homeopatie. Pretrepávaním sa vlastne látka rozkmitá a uvádza do pohybu. Čím viac sa riedi, a teda zároveň aj pretrepáva, má väčší účinok a paradoxne jej je menej. Aj toto je zatiaľ zakryté závojom tajomstva.
Kto z nás vedecky dokáže pôsobenie Ducha?! A predsa pri stvorení človeka bol človek vymodelovaný z hliny. Potom mu do nozdier bol vdýchnutý Duch a z neživej hmoty sa stala živá dynamická bytosť. Tento proces je pre nás tajomstvom. My ho nedokážeme overiť a ani dokázať, je to vec viery. A tým istým Duchom aj teraz náš Pán pôsobí na nás a neustále nás oživuje. Ten istý Duch nás môže aj dnes zázračne uzdraviť, alebo uzdravovať. Závisí to od vôle nášho Pána a našej viery. Ak máme slabšiu vieru, homeopatia môže urýchliť proces uzdravovania.
Ako môže konať Hospodin? Násilím, ako to urobil prostredníctvom potopy. Druhé riešenie by bolo premôcť zlo Duchom Božím. Veď ľudia, ktorých srdce Duch Boží napĺňa, začínajú svoj život žiť inak: v láske k druhým. Títo pútnici sa stávajú svetlom pre všetkých, ktorí si myslia, že ich údelom je putovať v tme a ich cieľom bude opäť tma. Kresťania totiž nepochopili, že dopredu vedie len jedna cesta – tá Ježišova a jej hlavným princípom je pôsobenie zvnútra von. Pokiaľ chceme vo verejnom živote pre našich spoluobčanov niečo urobiť, musíme predovšetkým umožniť, aby skrze nás pretekala a presadzovala sa Božia moc. Je jedno veľmi závažné posolstvo v Novom zákone, ktoré patrí k hlavným. Akákoľvek zmena, ktorá nie je výsledkom vnútornej premeny, ale len vynútená, či presadená násilím, nesie v sebe zárodky svojho zániku. Ježišova cesta preto vedie zvnútra von /aj je teda cestou spontánneho pôsobenia Ducha svätého/, nie nátlakom zvonku dovnútra.
Význam mena Izrael je Boží bojovník, ale len vtedy, keď prestane bojovať nesprávnym spôsobom /lukom, mečom../ a začne sa spoliehať na Hospodinovu pomoc, bude sa nachádzať pod Božou milosťou a z bojovníka sa stane vyznávačom. Jediným nástrojom potom zostane meč slova.
A ako pôsobí klasická liečba? Tu je to predsa každému jasné, hlavný princíp je potláčanie zápalu, bolesti a podobne. A potom tá istota, ak vyoperujeme nádor včas, ostane zdravé telo. Alebo, nádor vznikol v chorom tele a aj po jeho odstránení ostalo choré telo!?
A alternatívna /iná/ liečba znamená liečiť zvnútra von. Začať mysľou a mozgom, potom životne dôležitými orgánmi, následne kĺby a svaly a nakoniec koža. V prvom rade posilniť psychiku, imunitu a metabolizmus, a teda aj vylučovanie škodlivých látok z tela von. Máme slobodné rozhodnutie, je len na nás, ktorú cestu si vyberieme.
MUDr. Ivan Hudec, lekár homeopat,
liečiteľ a zároveň z milosti Božej aj exorcista
Revúca 17.9.2017